tisdag 17 januari 2012

Inramad utsikt


Foto: Milli Lembke/Formelle Design

Det är inte klokt så många lager vit färg det krävs för att måla över
de mörkt brunbetsade fönsterna i mitt hus. Jag målar lager på lager
och ändå lyser det bruna igenom. Speciellt väl syns det när det är
så ljust som det var i helgen. Dessutom kom jag på att det blir mycket
snyggare om man målar med blank färg istället för matt (som jag
målade fönstren och altandörren i köket med) så nu måste jag måla
ytterligare några lager i köket som jag trodde att jag var färdig med.
Gillar i alla fall att spana ut genom mina nya vita köksfönster och se ut
över vinteråkrar och ett skogsbryn. Som en skånsk vintertavla med
vitmålad ram.

It takes many layers white paint to paint over the dark brown-stained
windows in my house. I paint layer upon layer and still shines the
brown
through . Especially well when it is as bright as it was this weekend.
In addition, I found it much nicer if you paint with shiny paint instead of matte
(I painted the windows and patio door in the kitchen matte) so now
I have to
paint some additional layers in the kitchen where I thought
I was finished. Anyway, I Like to look out of my new white kitchen
window and watch the winter fields and a forest. Looks lika a Scanian
winter painting with white frame.

//Milli

4 kommentarer:

  1. Fin blogg och vackra bilder! Lycka till med målandet!

    SvaraRadera
  2. Kan tänka mig att det är mycket jobb att fixa till gamla fönster. Men skam den som ger sig;)

    Vackra bilder du visar!

    Ha en fin onsdag /Linda

    SvaraRadera
  3. Härlig öppen utsikt ni har! Tänkte på dig när jag läste ett inlägg på Despire to Inspire där de visade en öppning i väggen med sittplatser idag. Dock en dörröppning i samma öppning, vet inte hur du har det. Men det kanske kan vara kul för dig att titta på: http://www.desiretoinspire.net/blog/2012/1/18/schwartz-and-architecture.html

    KRam Linda

    SvaraRadera
  4. Målar du med vattenbaserad lackfärg? I så fall kan det vara svårt att få vit färg att täcka fint över mörk bets. Ett tips är att använda t.ex "Alcro panelgrund" eller "Bin" Schellackbaserad grundfärg för att stoppa genomblödning av bets.
    Blank vit färg blir fint på fönsterkarmar-och dörrfoder och ger ännu mer ljus och är tåligare än matt färg.
    Fin blogg ni har!

    Lycka till med målningen!

    SvaraRadera